Når computerspil bliver til kunst

Der er utrolig mange meninger om, hvornår noget kan defineres som kunst. Derfor er det også utroligt svært at komme med en fast definition på, hvad kunst egentlig er for en størrelse. Kunst er nemlig ingen objektiv sandhed men snarere en individuel fortolkning, der i høj grad afhænger af det individ, der kigger på det såkaldte kunstværk.

Kunst er i høj grad sammenhængende med kultur. Det bruges nemlig ofte til at forstå et samfunds kulturarv, og gennem tiden er både forskellige film, litteratur og teater blevet klassificeret som kunst. I en mere moderne diskussion, kan det debatteres, hvorvidt computerspil kan defineres som kunst på lige vilkår med film, teater og andre kommunikative værker.

Hvordan hænger computerspil sammen med kunst?

De forskere, der i øjeblikket diskuterer begrebet computerspil som kunst, taler i høj grad om såkaldte metaspil. Dette er spil, hvor du styrer en hovedperson i en historie, og hvor historien ligger op til selvreflekterende spørgsmål. Her er der eksempelvis tale om computerspil, der dækker vigtige historiske begivenheder såsom Battlefield spillene, der tager udgangspunkt i henholdsvis 1. og 2. verdenskrig, afhængigt af hvilket af spillene, du fordyber dig i.

I forbindelse med at definere, hvorvidt et computerspil er et kunstværk, skal der her kigges nøje på, hvordan emnet behandles i spillet. I krigsspil er det eksempelvis relevant at se, om spillet bagatellisere en stor ting som krig, samt hvilke handlinger, du som karakter har mulighed for at udføre i spillet. Det er nemlig disse handlinger, der kan skabe selvreflekterende overvejelser hos spilleren.

Der er efterhånden blandt eksperterne indenfor området en enighed om, at de digitale spil giver skaberen samme muligheder som et filmmedie gør – og så lidt mere. I et computerspil bliver elementet interaktion nemlig tilføjet. Du er ikke længere en passiv tilskuer, ligesom du er, når du ser en film, men i stedet bliver du pludselig en del af handlingen.

En bestemt historie kan tvinge dig til at udføre bestemte handlinger. Måske du er en forretningsmand, der pludselig bliver tvunget til at slå en ihjel, der forsøger at komme dig til livs. Et andet godt eksempel på et spil med et moralsk kompleks er spillet Bioshock.

I dette FPS spil får spilleren en forståelse af, at man spiller som en helt i en historie, hvor man er nødt til at forbedre en situation. I slutningen af spillet finder man så pludselig ud af, at ens karakter faktisk har udført en lang række handlinger under hypnose, hvilket kan tvinge spilleren til at overveje, hvor mange af ens handlinger, man overhovedet selv kontrollerer.

Selvreflekterende spil med spændende handlinger får mange spillere

Der er ingen tvivl om, at de spil, der får den største spillerbase, er de spil, hvor netop er en sådanne selvreflekterende handling. Rigtig mange spil er bygget op omkring en fangende handling, hvor du bliver tvunget til at udføre en række handlinger ud fra spillets præmisser, og netop disse ”tvangshandlinger” fanger rigtig mange spillere.

Det betyder midlertidig ikke, at alle spil, der har en selvreflekterende handling, kan klassificeres som kunst. Dette er præcis på samme måde, som at ikke alle malerier, film eller skulpturer kan klassificeres som kunst. Men det er nødvendigt at anerkende, at den selvbevidsthed, der får mennesket til at udpege ting som kunst, også kan opstå, når der er tale om computerspil. Og derfor er nogle computerspil kunst.

Hvis du gerne selv vil begynde at udforske computerspil og det fangende univers, de ofte indbyder til, så kan det være en god idé at få lavet en god opsætning med det helt rette gaming udstyr. Dette indebærer både headset, mus, tastatur og skærm – og så selvfølgelig en stærk computer til at trække spillene, men mere om den en anden gang.

Mus, tastatur, gamer stol og gaming headset – hvad skal du vælge?

Når du bevæger dig ind i et spændende spil, vil du hurtigt opleve at sidde mange timer ved din PC i en periode. Det betyder også, at kvaliteten af dit udstyr begynder at være relevant, da du gerne skal have noget godt ergonomisk udstyr, der er behageligt at anvende i flere timer ad gangen. I forhold til gamer mus og gamer tastatur er der stor individuel præference her, men det er vigtigt at du vælger et tastatur, der giver en god støtte, samt en mus, du føler behagelig i hånden.

I forhold til din gamer stol, skal du sørge for en med god ryg- og nakkestøtte, men igen er det meget individuelt, hvad folk gerne vil have. Med dit gamer headset er der dog nogle gode retningslinjer at gå efter.

Mennesket kan registrere lyde i området 20 til 20.000 Hz. Vælger du et gaming headset med 5.000 til 10.000 Hz, så vil du altså få skåret mange af de helt lave og helt høje frekvenser fra. Vælg derfor et gaming headset med en bred frekvens, så du får den bedste lyd. Vælg desuden et gaming headset, der kan isolere lyden, så du ikke bliver forstyrret af fjernsynet i baggrunden, mens du sidder og nyder et intenst spil. Kort fortalt så giver den bedste lyd en mere levende oplevelse af den nyeste modedille inden for kunst – nemlig computerspil.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk