Inspiration til markedsføring af en boglancering

De færreste vil skrive en bog bare for at være kreativ. Selv om det, teknisk set, aldrig har været nemmere at skrive en bog, så er det alligevel et stort stykke arbejde. Det føles først komplet når der medfølger en belønning, i form af anerkendelse, og gerne også penge.

Anerkendelse kræver naturligvis at andre også kan læse din bog. Bogen skal lanceres, men det er ikke nok i sig selv. Du har også brug for at markedsføre din boglancering. Og tag ikke fejl, kreativiteten stopper ikke ved skriveriet. Den fortsætter lige ud i markedsføring. Fordi markedsføring er i den grad en kreativ aktivitet.

Involver læserne tidligt i processen

Hvornår skal/kan du starte med markedsføringen? Nogle vil måske instinktivt gå ud på at først skal bogen skrives, og så kan man tænke på markedsføringen. Sådan er det måske når du er en ukendt autor og er så heldig at have et forlag, der tager sig af det hele. Men når du selv skal lancere din bog, så er denne strategi ret uduelig. Så er det faktisk smartest at involvere læserne lige så snart du har neglet ideen til din bog.

Og her er der intet der er bedre egnet end de sociale medier. Du kan fx starte en Facebook gruppe der bærer titlen af din nye bog. Der lufter du ideen, og inviterer folk til at sprede budskabet. Derfor er det også vigtigt at du vælger en titel så tidligt som mulig. Ikke kun en arbejdstitel, men den endelige titel.

LinkedIn er også oplagt, ligesom Instagram og andre. Dybest set, skal du helst bruge så mange sociale medier som du kan håndtere. Du skal bare ikke sprede dig for tyndt, der skal jo også være energi og tid tilbage til at skrive selve bogen.

”Jeg har en plan”

Egon Olsens udødelige frase er også nøglen til markedsføring. Når du er nået så langt, at bogen kan korrekturlæses, skal du også have en køreplan for markedsføringen. Denne køreplan skal indeholde:

  • Udgivelsesdatoen
  • Trailere
  • pressemeddelelser
  • En billedkampagne på de sociale medier
  • Plakater og opslag
  • Invitationer og nyhedsbreve

Husk også at kontakte anmeldere og tag højde for, at de hver skal have et eksemplar af bogen så snart den er trykt.

Den store dag

Lanceringsdagen skal være godt forberedt. Det siger sig selv at du skal finde en god lokalitet. Det kunne være en café i byen, et bibliotek, eller en lokal boghandel. Det er også en god strategi at have reklamematerialer klar til den store dag. Små ting, som du kan fordele inden og under boglanceringen. Det kunne fx være nogle postkort, badges, eller smarte keyhangers med bogens titel og forfatterens navn.

Reklamematerialer er vigtige fordi de er håndfaste. I en verden hvor meget sker virtuelt, er det vigtigt at der også er noget man kan tage fat i med fingrene. Det meste af din markedsføring er digitalt. Det er sådan, du kan nå ud til mange mennesker uden at det koster noget. Men derfor skal du ikke undervurdere vigtigheden af gode, gammeldags, fysiske reklamematerialer.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk